DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA
DOTACJA CELOWA
Dofinansowanie zadania własnego gminy realizowanego w ramach Modułu I Programu Rozwoju Rodzinnych Domów Pomocy
- edycja 2023
„Programu rozwoju rodzinnych domów pomocy – edycja 2023
Gmina Elbląg przystąpiła do Programu Rozwoju Rodzinnych Domów Pomocy.
Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do udziału w tym programie.
Na realizacje tego zadania przyznano naszej gminie kwotę 12 500 zł.
Program jest kontynuacją „Programu rozwoju rodzinnych domów pomocy – edycja 2022”. Celem Programu jest poprawa dostępności do usług opiekuńczych świadczonych w rodzinnych domach pomocy oraz rozwój tej formy wsparcia.
Program zakłada wsparcie finansowe samorządów gminnych w dwóch modułach:
Moduł I - wsparcie finansowe w zapewnieniu osobom niesamodzielnym pomocy w formie usług opiekuńczych świadczonych w rodzinnych domach pomocy poprzez dofinansowanie kosztów, jakie gminy ponoszą w związku z kierowaniem osób do rodzinnych domów pomocy
Kwota dofinansowania w ramach Modułu I wynosi:
- do 50 % kosztów miesięcznych realizacji zadania w przypadku dofinansowania pobytu w rodzinnych domach pomocy skierowanych od dnia 01.01.2022 r. oraz osób nowokierowanych
- do 30% kosztów miesięcznych realizacji zadania w przypadku dofinansowania pobytu w rodzinnych domach pomocy osób skierowanych przed dniem 1 stycznia 2022 r. do istniejących rodzinnych domów pomocy
Moduł II (w edycji 2023 moduł II został poszerzony o moduł IIB)
Moduł IIA: jednorazowe wsparcie finansowe nowotworzonych rodzinnych domów pomocy celem dostosowania pomieszczeń do wymogów rozporządzenia przez dofinansowanie remontu pomieszczeń lub zakupu wyposażenia w budynkach, jakie gmina planuje udostępnić z własnych zasobów organizacjom pożytku publicznego lub osobom fizycznym planującym uruchomienie domu na podstawie umowy zawartej z gminą.
Moduł IIB: jednorazowe wsparcie finansowe nowotworzonych rodzinnych domów pomocy celem dostosowania pomieszczeń do wymogów rozporządzenia przez dofinansowanie remontu pomieszczeń lub zakupu wyposażenia w budynkach będących własnością organizacji pożytku publicznego, w których planowane jest uruchomienie rodzinnego domu pomocy na podstawie umowy zawartej z gminą na podstawie art. 25 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
WAŻNE dofinansowanie dotyczy tylko nowych placówek tworzonych w 2023 r.
Program zakłada dwa źródła finansowania:
- dotację z rezerwy celowej budżetu państwa (cz. 83 poz. 25) oraz
- środki własne jednostek samorządu terytorialnego uczestniczących w programie.
Wsparcia finansowego dla gmin udziela się na podstawie art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r., poz. 2268 ze zm.), przy czym wysokość dotacji celowej z budżetu państwa zgodnie z ww. przepisem nie może przekroczyć 80% kosztów realizacji zadania.
Zgłoszenie przez gminę zapotrzebowania na środki na dofinansowanie zadań w ramach programu rozwoju rodzinnych domów pomocy odbywa się poprzez wypełnienie formularza zapotrzebowania, udostępnionego przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej w Centralnej Aplikacji Statystycznej (CAS) – dla każdego z modułów odrębnie.